28.-29.09.2007 Bestig bjerge
Der er ingen tvivl om at bjergene har bidt sig fast i mig - men man behøves ikke at rejse verden rundt for at finde stejle udfordringer. Silkeborg og Skanderborg har lanceret www.bestigbjerge.dk hvor 10 toppe i kommunerne er blevet kortlagt og sat i system så man ved at bruge en kode placeret ved bund og top kan registrere sig på hjemmesiden og kæmpe om at tage flest højdemeter.
Da jeg i foråret første gang hørte om dette, tænkte jeg straks på at det ville jeg prøve, men det skulle ikke gøres normalt. Min første tanke var at cykle mellem toppene og bestige dem alle på en dag. Efter at have studeret siden, fandt jeg dog ud af at det var der allerede nogen der havde gjort. Så kom tanken om at vandre rundt på en weekend!

Hvem kunne så være skør nok til at kaste sig ud i sådan et projekt sammen med mig? Lise var min første tanke - og jeg skulle kun nævne idéen før hun var med. Umiddelbart havde jeg helst villet gennemføre dette projekt om sommeren, men pga. manglende tid blev der først tid her i det tidlige efterår.
Vi havde forberedt os med rute, kort, teltpladser m.m. Efter planen skulle vi starte fredag eftermiddag og tage de første 2 toppe inden aften. 5 toppe var sat på til en meget lang lørdag mens søndagen skulle byde på de sidste 3 toppe - i alt omkring 80 km vandring.

I dagene op til weekenden lovede de forfærdeligt vejr - vi bestemte os dog for at drage afsted alligevel. Vi startede ud nordvest for Silkeborg ved Sindbjerg og fortsatte gennem Silkeborg til Frederik VII høj. Allerede på dette tidspunkt begyndte vi at tvivle på missionens fuldførelse. Vi havde regnet med at vandre de 15 km fredag på omkring 3 timer - så længe vi var på landvej kunne vi også godt holde det tempo, men på toppene brugte vi mere tid end forventet så det tog nærmere omkring 5 timer og det var mørkt da vi nåede teltpladsen.

Natten gav den regn meteorologerne havde lovet, men den stoppede ved morgengry. Vi startede ud med Them Bavnehøj og lagde derefter planen om. Ambitionen om de 10 toppe blev lagt på hylden og i stedet for at gå mod syd mod Velling Kalv gik vi mod nordvest mod Store Knøs. Vi nåede toppen omkring middagstid samtidig med at solen brændte igennem. På toppen ventede Ellen og Merete med frokost - herligt!
Både Lise og jeg havde godt af pausen - de mange kilometer på hård landvej med tung oppakning uden tid til pauser var hårdere end vi havde forventet.
Efter store Knøs gik turen videre mod Himmelbjerget. Turen til himmelbjerget gik egentlig godt, men belastningen havde sat sine spor på Lises knæ. Efter en kort overvejelse valgte vi at kaste håndklædet i ringen. Det skulle være en sjov tur og helbredet skulle ikke sættes på spil. Vi er begge konkurrence mennesker, og havde der været præmier på spil eller nogen at kæmpe imod så var vi sandsynligvis fortsat.
Ganske kort efter vi havde truffet beslutningen, gik der hul på skyerne og regnen væltede ned - nu fortrød vi bestemt ikke vores beslutning. Vi tog båden fra Himmelbjerget til Laven og derfra toget til Sejs hvor bilen stod parkeret. Der var stadig nogle lyse timer tilbage så vi besøgte Sukkertoppen, Yding Skovhøj og Ejer Bavnehøj/Møllehøj på vejen til Lises bil. Så i alt blev det til 8 toppe på 1½ døgn og omkring 40 km vandring - ganske godt gået alligevel.

I stedet for at sidde i regnvejr i et telt og spise frysetørret mad, sluttede vi aftenen af med en pizza og en flaske rødvin i stedet - det var en del mere behageligt.

Siden turen er der kommet yderligere 5 toppe på listen, og idéen om at lade toppene udfordre os igen er allerede begyndt at spirre.