22.-24.06.2007 Skt. Hans og sommerhus på Tunø
På vores vandretur på Djursland i marts havde Lise, Kent og jeg snakket om en tur til Anholt i denne weekend. I mellemtiden var Kent sprunget fra og Lise og jeg havde efter nærmere undersøgelser konstateret at færgetiderne ikke var særlig gunstige for kun at tilbringe en weekend på Anholt.
En alternativ plan blev iværksat. Og en tur til Tunø i Knud og Hannes sommerhus blev sat i værk. Da Tunø med sin størrelse satte naturlige begrænsning for hvor lange vandreudflugter man kunne begive sig ud på lykkedes det Lise at overtale Niels til at tage med.

Lise hentede mig fredag efter arbejde i Århus, vi mødtes med Niels, der var kommet direkte fra Randers, ved færgen i Hov. En medbragt madpakke og en kold øl blev nydt i herligt vejr på dækket under overfarten.
Sejlturen gik uden problemer og vel i land begav vi os mod sommerhuset. Knud havde advaret mig om at der ikke var slået græs siden april så det nok ville være endnu mere end en "naturgrund" end normalt vi ville møde - så galt var det dog ikke - jeg tror en af naboerne har været i gang for græsset så næsten nyslået ud.

Aftenen blev tilbragt på terrassen med et spil trivial, kaffe og whisky. Meteorologerne havde lovet masser af regn, men vi oplevede er herlig lun sommeraften.
Jeg var tidligt oppe næste morgen, og gik en tur til revet og nød morgenens stilhed. Tilbage i sommerhuset var der ved at være liv hos Lise og Niels, men først da duften af friskbrygget kaffe bredte fik Niels åbnet øjnene helt.
Vejret var stadig fint og morgenmaden kunne spises på terrassen. De blev ved med at love regn så vi bestemte os for at komme afsted på vores planlagte tur øen rundt så hurtigt som muligt. I slentrende tempo der gav tid til at studere fugleliv og botanik gik vi af nordkysten til Stenkalven. Vi kunne i det fjerne se noget der lignede regnskyer, men de var stadig et godt stykke væk. Mens vi gik på sydkysten kom skyerne tættere på og man kunne høre torden i det fjerne. Da vi drejede ind af "indkørslen" til sommerhuset faldt de første dråber.
En kop kaffe og et spil trivial passede perfekt til at sidde inde og kigge ud på sommerregnen. Efter spillet viste Lise billeder fra hendes netop overståede tur til Rusland/Mongoliet/Kina/Nepal - Niels skrev ansøgning imens (læs: tog en morfar), men han havde jo også set dem før. Virkelig fantastiske billeder, og især billederne og den medfølgende beretning fra turen til Everest base camp satte rejsefeberen i gang hos mig.

Ved 16-tden var vejret klaret op igen og vi kunne gå til købmanden efter aftensmad. Netop som vi ankom til butikken brød et skybrud løs - det var dog kun et kort et af slagsen og da vi var færdige med at handle tittede solen frem igen. På vej tilbage til sommerhuset var vi et smut forbi "stalden" og fik en gammeldaws vaffel. Der blev lige tid til en morfar inden aftensmaden skulle laves.
Frikadeller med nye kartofler og persillesovs, og til dessert is med jordbær og en lille whisky - så får man det ikke meget bedre. Efter maden gi vi igen til byen for at opleve Skt. hans bålet. Heksen futtede af og vi fik brummet midsommervisen, mens vi nød en flot solnedgang.
Vi gjorde stop på "det gamle mejeri" for en øl. Her spillede "det ganske lille bluesband" - og som den lokale "anmleder" i baren beskrev det "de lyder rimelig godt det der!" - så fås der ikke større roser! Det blev til en øl mere og en lille whisky i det gode selskab.

Jeg sov noget længere søndag morgen, men var alligevel først oppe. Med duften af æg, bacon og frisk kaffe fik jeg lokket de andre op. Igen kunne morgenmaden spises på terrassen - i forhold til hvad der var lovet kunne vi absolut ikke klage over vejret. Efter morgenmaden pakkede vi sammen og gjorde rent inden vi begav os mod færgen.

En herlig tur til Tunø var ovre - mange tak til Knud og Hanne for lån af sommerhuset.